Goed om te lezen: dit is waarom wij niet meedoen aan Black Friday

Dit jaar doen wij, net zoals voorgaande jaren, niet mee aan Black Friday. Daarmee bedoelen we dat we vandaag geen korting aanbieden op onze producten en/of diensten. Dat lijkt een eenvoudige keuze, want we prediken een duurzame bedrijfsfilosofie, maar geloof ons: een makkelijke keuze is het niet.

Ervoor kiezen om tegen de richting in te zwemmen en dus op 27 november géén (torenhoge) korting aan te bieden, onze klanten níet de zoveelste kortingsnieuwsbrief om hun oren te slingeren en níet met schreeuwerige marketing uitingen mee te vechten met onze conculega's, is in de ogen van sommigen misschien een gemiste kans. Toch geloven we dat het ontzettend belangrijk is om een tegengeluid te laten horen.

Daarom hebben we besloten om voor iedere bestelling die vandaag wordt geplaatst in onze webshop, op onze kosten een boom te planten via Trees For All. Dat is namelijk een manier van 'korting geven' waarbij we ons wél comfortabel voelen, die bijdraagt aan onze duurzame bedrijfsfilosofie en op die manier geven we het milieu een steuntje in de rug. Want dat kan ze goed gebruiken.

Graag willen we je middels deze blogpost meer vertellen over de impact van Black Friday op het milieu, ons gedrag als consumenten en het bestaansrecht van kleine ondernemers. Die ene vrijdag in het jaar, die niet voor niets schuilgaat onder de naam Zwarte Vrijdag. Niet om met een vingertje te wijzen. In tegendeel. Jij bent verantwoordelijk voor jouw keuzes. Wel om ervoor te zorgen dat we ons er meer bewust van worden wat voor gevolgen onze consumptiecultuur heeft op de maatschappij en de wereld.

Kleine- en lokale ondernemers betalen de prijs 
Je zult begrijpen dat een startende ondernemer over het algemeen iedere euro omdraait. Investeren is spannend, producten ontwikkelen kost veel tijd (en dus geld) en het desbetreffende product aan de man krijgen is misschien nog wel de grootste uitdaging. In onze omgeving zien we veel lokale- en kleine ondernemers worstelen met de keuze om wel of niet mee te gaan met de Black Friday waanzin. Veel bedrijven doen mee 'omdat iedereen het doet' en kiezen er op die manier voor om ervoor te zorgen dat ze niet kopje onder gaan.  

Zoals Soulstores het mooi omschrijft: "Waar Black Friday een winstgevende dag is voor de grote retailers, leveren de kleinere er vaak op in. Strooien met kortingen gaat ten koste van de marges die zij verdienen over hun producten. Waar grote spelers de draagkracht hebben om hun marges op deze dag in te leveren, hebben de kleinere spelers dit vaak niet." Daarnaast is het voor kleinere spelers, zoals wij, bijna niet te doen om op te boxen tegen de grotere merken die wél rondslingeren met kortingen. Bieden wij geen korting aan, dan gaat de consument over het algemeen sneller naar een winkel waar een soortgelijk product goedkoper te krijgen is. 

Een nieuwe tv aangeschaft voordat je er erg in hebt
Zo min mogelijk geld betalen voor zo veel mogelijk spullen: dat is waar het bij Black Friday allemaal om draait. Je ontvangt een nieuwsbrief en voor je het weet heb je een volledige nieuwe garderobe in je digitale mandje geklikt, die je waarschijnlijk helemaal niet nodig hebt. Adformatie schrijft dat, volgens cijfers van Betaalvereniging Nederlandin het Black Friday weekend in 2018 bijna 58 miljoen keer hun pasje trokken in ons kikkerlandje. 

Ook werd er tijdens Black Friday in 2018 veel online geshopt, zoveel zelfs dat PostNL moeite heeft om alles op tijd bezorgd te krijgen. iDEAL verrichtte die dag dik 10 miljoen betalingen. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor en 72 procent meer dan normaal. De online-omzet via iDEAL bedroeg dat jaar op Black Friday ruim 845 miljoen euro. De pinomzet kwam uit op dik 1,5 miljard euro. Laat dat even op je inwerken.

Van Black naar Green Friday 
Voor al die miljoenen spullen die verkocht worden op Black Friday, worden grote hoeveelheden grondstoffen aan de aarde onttrokken. Bovendien kosten productie en transport veel energie. Essent maakte een berekening van de CO2-uitstoot door de Black Friday-aankopen: ‘Stel dat er 2,8 miljoen bestellingen worden geleverd, dan betekent dat een afgelegde afstand van ruim 19 miljoen kilometer door bestelwagens en 105.000 km door vrachtwagens. Het leveren van alle Black Friday-bestellingen komt zo op een totale CO2-uitstoot van 300.390 kg voor bestelwagens en 94.500 kg voor vrachtwagens.’

Als gevolg van Black Friday raakt de hele productieketen als het ware overspannen. Van de makers tot de vervoerders: iedereen wordt overbelast. Op deze manier is niet alleen de werkdruk voor veel mensen in die keten veel te hoog, ook gaan er wereldwijd miljarden verloren aan onnodige productie-, logistieke- en voorraadkosten.

Wij hebben er tijdens de ontwikkeling van onze nieuwe collectie heel veel zorg voor gedragen dat onze producten het milieu zo min mogelijk tot last zijn. We gebruiken natuurlijke- of recyclebare materialen, kopen klein in om zo overproductie tegen te gaan en we dragen zorg voor de mensen die onze producten vervaardigen. Wij staan achter de prijzen die we hanteren. Die zijn zo berekend dat iedereen in onze productieketen voldoende betaald krijgt. We gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. We willen overconsumptie niet aanmoedigen, maar je juist stimuleren om bewustere keuzes te maken. Het voelt voor ons daarom niet goed om onze producten voor een veel lagere prijs aan te bieden 'omdat iedereen dat doet'.  

Nu horen we je denken: 'Mañana Mañana biedt toch ook sporadisch korting aan?' Dat klopt, maar wel wanneer wij dat gepast vinden en enkel als dit een weloverwogen keuze is. Zo vind je momenteel bijvoorbeeld de collectie prints waarmee we bijna vier jaar geleden ons merk startte in onze 'sale' sectie in de webshop. De laatste exemplaren mogen van ons na vier jaar trouwe dienst plek maken voor nieuwe ontwerpen. Ook ontvang je bijvoorbeeld een code voor 10% korting wanneer je je inschrijft voor onze nieuwsbrief. Die korting helpt ons om ons bedrijf te laten groeien. De filosofie achter Black Friday niet.

De boodschap die we je vandaag willen meegeven luidt dus: denk er goed over na voordat je iets koopt vandaag. Vraag jezelf af wie er betaalt voor jouw korting. Stel jezelf kritische vragen. Wil je iets kopen? Doe het bewust. Want als we allemaal bewustere keuzes maken, dan maken we samen het verschil.

Laat een reactie achter

Alle reacties worden gecontroleerd voordat deze gepubliceerd worden