10 tips om je nieuwjaarsdip de baas te worden

Zo, hoe valt 'ie bij jullie, het nieuwe jaar? Ik vind het wat hoor. Enerzijds is het een heel mooi symbolisch nieuw begin en liggen alle kansen open, maar anderzijds krijgt iedereen het ook weer ontzettend op de heupen om de beste versie van zichzelf te worden. Meer sporten, succesvoller zijn, meer geld verdienen. Best benauwend af en toe. Bovendien lijkt er een uur te zitten tussen zonsop- en zonsondergang. Zorgt er doorgaans niet voor dat ik het zonnetje in huis ben. 

Ik merkte de afgelopen week dat ik, helemaal met dit grauwe weer, wat minder lekker in de wedstrijd zat. Even je dag niet hebben is natuurlijk helemaal prima, maar wanneer het er bij mij vier op rij zijn, begin ik wel een beetje kriebelig te worden. Ik besloot de strijd aan te gaan met mijn negatieve gedachtes. Hoe? Ga ik met je delen.

1. Gooi jezelf even lekker door de wasstraat

Eigenlijk zin om voor de derde dag op rij in je aftandse joggingpak, dat dateert uit 2013, op de bank te liggen? Doe het niet. Echt niet. Hierdoor zwelg je alleen maar nog verder in zelfmedelijden. Het doet bij mij altijd wonderen voor mijn mindset als ik mezelf in een leuk pak hijs en een borstel door mijn (niet droogshampoo dag 6) haar haal.

2. Ga lekker aan de wandel

Nog zoiets wat een fluitje van een cent is, maar er op de donkere dagen toch vaak snel bij inschiet: ga even lekker de deur uit. Haal een frisse neus. Voorzie jezelf van wat nieuwe inspirerende prikkels. Je zult zien dat je je daarna een stuk beter voelt. 

3. Trakteer jezelf op een bakkie

Mocht je dan toch onderweg zijn, trakteer jezelf dan eens op een lekker warm drankje. Koffie of thee, mag je zelf weten. Niets lekkerder dan door het gure weer banjeren met een warme beker in je handen.

4. Maak van je huis de gezelligste plek ter wereld

Mocht je toch de behoefte hebt om de hele dag binnen te blijven, zorg er dan in ieder geval wel voor dat je een plek maakt voor jezelf waar je je fijn voelt. Ze zeggen dat een opgeruimd huis een opgeruimd hoofd is, toch? Bij mij werkt dat wel zo. Kaarsjes aan, ontspannen muziekje op, geurolietje in de brander en het is net alsof je je in je eigen tempel bevindt.

5. Lees eens een boek

Dat moment waarop Netflix je vraagt of je nog steeds aan het kijken bent? Ja, werd ik meermaals mee geconfronteerd de afgelopen dagen. Toch een indirecte digitale waarschuwing of je niet in staat van ontbinding in je bed ligt hè. Best confronterend. Doet niet heel veel voor je gemoedsrust. Dus, hoe lekker het ook is om jezelf af en toe te verliezen in de krochten van Netflix of YouTube - lees voor de verandering eens een boek. Geeft minder prikkels en dus meer rust. Helemaal als je het leest in je net gecreëerde tempel.

6. Open je eigen mini-spa

Ja hoor, treat yo self. Waarschijnlijk komt de term selflove inmiddels een beetje je neus uit (mijne ook), maar ik kan het niet vaak genoeg aanstippen: geef jezelf wat liefde. Lekker warm douchen, nagels lakken, je voltallige collectie crèmes op je lijf smeren, gezichtsmaskertje, de hele shebang

7. Ga eens terug naar jezelf

Of je nou in bent voor een potje zweven of niet: tien minuutjes in stilte zitten moet lukken, toch? Ik merk dat tien minuten mediteren al een groot deel van de onrust uit m'n lijf haalt. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een app gebruiken zoals Headspace of op YouTube zoeken naar geleide meditatie video's. Ook ga ik sinds een tijd iedere donderdag ochtend naar Yin Yoga en daar kom ik, zonder overdrijven, van terug als een ander mens. Het geeft mij een heel fijn gevoel om, in mijn redelijk drukke bestaan, iedere week even 75 minuten helemaal voor mezelf te hebben om te ontspannend en te kijken hoe ik me voel.

8. Haal een bossie bloemen voor de sfeer

Het meest concrete wat je kunt doen om negativiteit uit je omgeving te bannen, is positiviteit in je leven brengen. Voor mij zijn bloemen de meest tastbare versie van positiviteit. Het goede nieuws: die kun je op iedere hoek van de straat wel aanschaffen. Zoek een mooie bos voor jezelf uit en zet 'm midden in de woonkamer. Word je geheid vrolijker van.

9. Always look on the bright side of life, tudu tudu tudutudutudu

De dagen waarop ik me minder lekker voel, vul ik vaak met me zorgen maken over van álles en nog wat. Ik ben echt een denker en soms kan dat opeens omslaan in doemdenken. Resultaat: koppijn en je voelt je na een dag malen meestal doodongelukkig. Wat me goed helpt op dat soort momenten is om te bedenken en/of op te schrijven wat er allemaal wél leuk is en goed gaat. Werkt erg verfrissend.

10. Zet lekker vroeg je wekker

Klinkt misschien vreemd, want wie wordt er niet gelukkig van een ochtendje lekker uitslapen? Helemaal waar, maar van teveel slaap word ik altijd heel loom en voel ik me als ik opsta alsof ik overreden ben door een vrachtwagen. Te vaak te lang slapen lijkt er bij mij voor te zorgen dat ik nooit meer helemaal wakker word. Dus hup, lekker op tijd in de benen.

 


 

Tekst, beeld & vormgeving: Nina Nijland
Stylist, vormgever, illustrator en tevens oprichter van Mañana Mañana. Inderdaad, dat is een hele mond vol. Lang verhaal kort: maakt graag mooie dingen (in welke vorm dan ook) en is ervan overtuigd dat mensen zichzelf veel te serieus nemen.

Laat een reactie achter

Alle reacties worden gecontroleerd voordat deze gepubliseerd worden