Deze wil je proeven: hartverwarmend havermoutje

Hoewel ik ontzettend van lekker eten houd is koken niet één van m'n specialiteiten. Ik kan het wel hoor, als ik m'n best doe, maar eigenlijk heb ik er gewoon te weinig geduld voor. Nee bakken, dat vind ik dan leuker. Maar goed, af en toe heb ik wel eens van die receptjes die ik bedenk of maak waardoor ik denk 'nou chef Nijland, dat is helemaal niet verkeerd'. Dit recept is er een van.

En omdat de maand van de liefde inmiddels is ingegaan, leek dit me een perfect moment om mijn hartverwarmende havermoutje met warme appel en rozijnen met jullie te delen. Want even serieus, het is eigenlijk gewoon net alsof je ontbijt met appeltaart. En laat mijn hart daar nou precies sneller van gaan kloppen. Oké, laten we niet te lang om de hete brij heendraaien (van een bak koude havermoutpap wordt echt niemand blij). Hier komt het recept.

Wat heb je nodig?
Voor één portie

- 30 gram fijne havermoutvlokken
- 300 ml plantaardige melk
- 2 theelepels kaneel
- Snufje zout
- 1 theelepel honing (of andere natuurlijke zoetstof)
- 1 theelepel kokosolie
- Halve appel
- Klein handje rozijnen
- Handje granola of noten
- Optioneel: theelepel lijnzaad (lekker voor de stoelgang) en/of theelepel plantaardig eiwitpoeder (mocht je - omdat je vegetarisch of veganistisch eet, veel sport, of om welke reden dan ook - extra eiwitten binnen willen krijgen)

En hoe maak je het?

1. Oké, ik ga meteen met de deur in huis vallen en de grote truc van dit recept onthullen: gebruik twee pannetjes. Één voor de appels en één voor de havermoutpap. Extra afwas, maar het o zo waard.

2. Snijd de halve appel in kleine stukjes. Doe een beetje kokosolie in de pan en voeg de appels en rozijnen hier aantoe. Theelepeltje kaneel erbij en lekker laten bakken. Blijf het mengsel doorscheppen terwijl je de pap maakt.

3. Terwijl de appels in de ene pan bakken, doe je de havermoutvlokken met een theelepel kaneel, snufje zout, theelepel honing en eventueel het eiwitpoeder en lijnzaad, in de andere pan. Voeg hier ongeveer 300 ml plantaardige melk aantoe. Ik ga zelf vaak voor amandel-, kokos, of kokosrijstmelk, maar kies vooral wat jij zelf lekker vindt. Zet de pan op het vuur en roer alles door elkaar.

4. Mocht je, terwijl de pap pruttelt, het gevoel hebben dat je meer melk nodig hebt, be my guest. Sterker nog: zorg ervoor dat je pap nét iets te vochtig oogt als je 'm van het vuur haalt. De pap neemt nog steeds vocht op, ook wanneer je je havermout eet, dus zo voorkom je dat je pap opgegeven moment zo droog is dat je één grote havermoutbal naar binnen moet werken. Wil je niet.

5. Dan is nu het moment suprème: we gaan uitserveren. De havermout gaat als eerst in een kommetje. Daar bovenop de warme appels en rozijnen. En dáár bovenop doe je een handje granola of wat noten, lekker voor de crunch. En dan lieve mensen, gaat uw maag u knuffelen. Dat beloof ik. Bon appetit

Laat een reactie achter

Alle reacties worden gecontroleerd voordat deze gepubliseerd worden