5 tips om zo efficiënt mogelijk een freelancer in te zetten

De wondere wereld der freelancers. Voor de ene opdrachtgever een uitvinding, voor de ander één groot mysterie. Want hoe zet je zo iemand in? En dan het liefst zo efficiënt mogelijk. Ik merk dat opvallend veel bedrijven nog flink aan het zwemmen zijn in de grote ZZP-zee. Vandaar dat ik heb besloten om wat tips te geven. Van mij, een heuse freelancer, aan alle opdrachtgevers die trachten een freelancer in te zetten, maar niet goed weten hoe. 

Als jij zelf freelancer bent, is dit stuk voor jou natuurlijk ook interessant. Zo kun je een beetje spieken wat in mijn ogen de beste manier van aanpak is en dat, waar mogelijk, vergelijken met jouw persoonlijke strategie en behoeften.

Hierbij mijn 5 gouden tips voor een super succesvolle freelance samenwerking. Ik ben zelf inmiddels zo’n zes jaar werkzaam als freelance styling en vormgever. Ik kan dus wel stellen dat ik inmiddels met aardig wat knappe koppen het samengewerkt. Heel veel fijne samenwerkingen, en een paar verschrikkelijke.

1. DENK ER VAN TEVOREN GOED OVER NA WAAR JE IEMAND VOOR WILT INZETTEN

Oké, het moment is daar. Je hebt een eigen onderneming of werkt bij een bedrijf en wil graag extern iemand inzetten voor een bepaalde klus of project. Je gaat op zoek naar de perfecte freelancer. Even graven in je netwerk en waarschijnlijk krijg je er zo een stuk of drie voorgeschoteld.

Mijn eerste tip is, voordat je jouw potentiële sterspeler benadert, voor jezelf op papier te zetten waar je diegene precies voor wilt inzetten. Wat zijn de werkzaamheden? Hoeveel dagen of uren verwacht je dat diegene hiermee bezig zal zijn? Zijn er deadlines? Hoe duidelijker jij een freelancer kan vertellen waar je hem/haar voor wilt inzetten, hoe minder onduidelijkheden er zijn om mee van start te gaan en hoe gerichter jouw freelancer een offerte voor je op kan stellen.

2. WEET WAT DE (MEER)WAARDE IS VAN EEN FREELANCER

En dan gaan we door naar het aller spannendste gedeelte van de freelanceleef: de financiën. Het is inmiddels al meer dan vaak voorgekomen dat mensen ‘schrikken van mijn uurtarief’ na het ontvangen van een offerte. Geloof me, mijn tarief is heel netjes.

Tip twee is dan ook, voordat je een freelancer om hulp vraagt, je goed te verdiepen in de voor- en nadelen van het inhuren van een externe kracht. En aansluitend de prijs die je hier gemiddeld voor betaald. Houd er rekening mee dat een freelancer zijn/haar uurtarief bijvoorbeeld gemiddeld in drie verschillende potjes stopt. Tenminste, dat probeer ik te doen: 1/3 gaat naar onze vrienden van de Belastingdienst, 1/3 gaat in de eigen portemonnee en 1/3 gaat terug in het bedrijf. Bijvoorbeeld om een pensioen op te bouwen of een werkplek te huren.

3. ZORG VOOR EEN DUIDELIJKE BRIEFING

Hoe duidelijker jij op papier hebt wat je voor ogen hebt, hoe minder ik daar zelf over hoef na te denken, wat mijn tijd bespaart en jou centen. Iedereen blij. Tenzij je iemand inhuurt voor een flinke dosis eigen input en creativiteit natuurlijk. Ervaring leert wel dat hoe meer jij, als opdrachtgever, de zaken op een rijtje hebt, hoe minder tijd en geld er onnodig wordt verspild. Als jij het zelf niet op een rijtje hebt, zal jouw freelancer dat ook nooit lukken.

4. STEL EEN CONTRACT OP

Wanneer je na al deze stappen besluit om een (langdurige) samenwerking met elkaar aan te gaan, stel dan een contractje op. Beschrijf hierin wat de afspraken en verwachtingen zijn, de duur van de samenwerking, het tarief, de opzegtermijn wanneer van toepassing. Dat soort dingen. Krabbeltje eronder en dat scheelt een hoop gezeur, wanneer een samenwerking bijvoorbeeld toch niet helemaal is wat je ervan verwacht had. Bij een contract kun je ook nog algemene voorwaarden opstellen. Ik werk zelf alleen met contracten voor langdurige projecten.

5. WEES BEREIKBAAR EN COMMUNICEER

Het is natuurlijk niet zo dat, wanneer jij een project uitbesteedt aan een freelancer, jij hier als opdrachtgever zelf volledig je handen vanaf kunt trekken. Een freelancer heeft, net als iedere ‘normale’ werknemer, begeleiding nodig om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren. Sta als opdrachtgever dus open voor vragen en begeleid jouw freelancer zo goed mogelijk. Blijf communiceren. Want echt, communicatie is key.

Mocht je benieuwd zijn naar waar je mij, op freelance basis, allemaal voor kunt inzetten: klik dan hier. En wie weet gaan we deze vijf stappen binnenkort samen lekker aftikken. Mocht je vragen hebben over de inhoud van dit artikel, dan kun je die altijd hieronder stellen of mailen naar nina@manana-manana.nl. Dan help ik je met liefde.


Tekst & vormgeving: Nina Nijland
Stylist, vormgever, illustrator en tevens oprichter van Mañana Mañana. Inderdaad, dat is een hele mond vol. Lang verhaal kort: maakt graag mooie dingen (in welke vorm dan ook) en is ervan overtuigd dat mensen zichzelf veel te serieus nemen.

No Comments

Post a Comment