Op zoek naar mijn ‘perfecte’ lijf: Hoofdstuk 2 – Educatie

In deze artikelreeks neem ik jullie mee in mijn zoektocht naar mijn ‘perfecte’ lijf. Dit omdat ik me realiseerde dat ik de afgelopen tien jaar chronisch ontevreden ben geweest met mijn lichaam, ongeacht hoeveel kilo Nina er op dat moment aanwezig was. Dat moment van realisatie en tevens het eerste artikel uit deze reeks kun je hier lezen. Voor dit tweede artikel ben ik me gaan verdiepen op het gebied van gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Omdat ik ervan overtuigd ben dat dat de basis is voor mijn ‘perfecte’ lijf.

Toen ik begon met nadenken over hoe ik het antwoord op de grote ham(kaas)vraag: wat is mijn ‘perfecte’ lichaam? kan verkrijgen, stuitte ik vrij snel op het feit dat ik geen idee heb wat er goed of slecht is voor mijn gestel. Wat heeft mijn lichaam nodig? Wanneer is iets gezond? Ken ik mijn lichaam eigenlijk wel? Ik vergelijk het met het hebben van een relatie met iemand die je niet kent: diegene kun je nooit gelukkig maken. En daar gaat het dus meteen fout. Dit bracht me bij de volgende stap in mijn zoektocht: educatie.

LICHAMELIJKE GEZONDHEID

Mijn gezondheid is niet slecht. Ik sport regelmatig, eet niet ontzettend ongezond, maar kan wel in één avond zonder moeite een heel pak koekjes leegeten. M’n BMI is te hoog, wat inhoudt dat ik te zwaar ben voor mijn lengte. Een lager BMI zou ervoor zorgen dat ik een kleinere kans heb op bepaalde zieken. En hoewel ik nog steeds een beetje ga braken van de uitspraak: je lichaam is je tempel, begin ik wel, met de jaren, meer in te zien dat dit gewoon hartstikke waar is. Je hebt maar één lichaam, daar woon je je hele leven in. Dus het lijkt me niet geheel onverstandig om dat eeuwige thuis een beetje te onderhouden. Om meer te weten te komen over hoe ik mijn gezondheid kan verbeteren las onder andere het boek ‘Eet als een expert’. Dit boek liet me voornamelijk inzien dat het ontwikkelen en behouden van een gezond lichaam niet valt of staat met een lepeltje chiazaad, maar gaat om het aanpassen van je volledige levensstijl. Dat diëten echt een hele slechte, korte termijn oplossing is en dat je bovendien dagelijks goed voor de gek wordt gehouden door marketeers die jou laten geloven dat hun havermelk gezond is, terwijl die soms net zoveel suiker bevat als een heel glas cola.

Ik zal geen complete samenvatting van dit boek gaan oprakelen, maar wil het jullie wel aanraden. Heb jij ook geen idee wat je op een dag allemaal binnen ‘moet’ krijgen en ben je net zo gevoelig voor marketing en mooie verpakkingen als ik, dan is het een goed, wetenschappelijk onderbouwd boek om eens te lezen. Bovendien staat het ook vol met allerlei verantwoorde (doch verrukkelijke) recepten. Het doet een hoop voor mijn ‘hoofd’ als ik weet waar ik mijn lichaam het beste in kan voorzien. Ik heb gemerkt dat ik daar heel zelfverzekerd van word. En daar komen we dan meteen bij het volgende punt, want naast een gezond lichaam, is een gezonde geest net zo van belang.

GEESTELIJKE GEZONDHEID

Lichaam en geest hebben vaker effect op elkaar dan ik me soms realiseer. Eigenlijk dansen deze twee dagelijks een innig verstrengelde tango met elkaar. Ik denk bijvoorbeeld aan die tijden waarin ik het licht (weer eens) gezien heb en besluit gezond te gaan eten. En hoe goed ik me dan voel als ik een week onderweg ben. Lekker in m’n vel. En daar hoef ik geen kilo voor af te vallen of aan te komen. Gezond zijn gaat dus niet om dik of dun zijn, het gaat naar mijn idee om in balans zijn. Ik word van een goedgevulde kaasplank heel gelukkig, maar als ik er drie achter elkaar leegeet voel ik me een ongelukkige dikzak.

De documentaire ‘Embrace’ brengt naar mijn idee goed in kaart hoe belangrijk het is om lichaam en geest in balans te brengen. Note to self: zet al die negatieve emoties eens om in positieve. Benoem je positieve eigenschappen als je voor de spiegel staat en versterk deze. Het is zó zonde van je tijd en energie om constant te piekeren over of je wel mooi genoeg bent. Stel: je kijkt terug op je leven. Wat zou je dan het liefst terugzien? Dat het grootste deel van je leven is uitgegaan naar het benoemen en toelaten van je tekortkomingen? Of dat je van jezelf en je leven gehouden hebt? En dat je met zekerheid kunt zeggen dat mensen van je gehouden hebben en graag bij je waren, in plaats van ‘ja, dat was die zeikerd die nooit gelukkig was met zichzelf’. Nu ben ik me er als geen ander van bewust dat dit veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Ik ben immers zelf ook al tien jaar mijn tijd aan het verspillen aan het onnodig veroordelen en bekritiseren van mijn lichaam. 

Dat verspillen van tijd en ‘je leven in de wachtstand houden’ is ook een onderwerp dat meermaals terugkomt in mijn gesprek met Shani Granot, gedragstherapeut in een kliniek voor mensen met een eetstoornis. Zij kaart aan dat wij onszelf vaak dingen misgunnen of ontzeggen op het moment dat we ons lichaam en gewicht een té prominente rol laten aannemen in ons leven. Denk maar eens na, hoevaak heb jij wel niet tegen jezelf gezegd: als ik vijf kilo lichter ben mag ik die jurk kopen. Of: als ik die ene vetrol eraf heb getraind, dan zal ik vast wél een relatie krijgen. Maar waarom zou je wachten? Hijs jezelf gewoon nú in die jurk. Dans erin rond. Wees trots op jezelf. Als jij niet van jezelf houdt, wie doet het dan wel?

Conclusie: voor zover ik nu kan zeggen is mijn lichaam het dichtst bij perfectie wanneer ik goed voor mezelf zorg (zowel mentaal als fysiek) en in balans ben. Wanneer ik bewust ben van mijn emoties en waar deze emoties vandaan komen. Relativeren speelt daarbij een belangrijke rol: een perfect lichaam is niet te meten in kilo’s, het draait om bewustzijn en zelfwaardering. En zo leer ik mezelf, na zevenentwintig jaar, stukje bij beetje iedere dag beter kennen.

Ik schrijf deze serie artikelen vanuit mijn eigen perspectief op mijn lichaam en de situatie. Echter ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jullie persoonlijke bevindingen. Deel deze gerust. Dat mag onder dit artikel, of als je dat liever privé doet, in een e-mail die je kunt sturen naar nina@manana-manana.nl.

Bronnen die mij hielpen
– Het boek ‘Eet als een expert’ door Marijke Berkenpas, Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit
– Het boek ‘Mindgym, sportschool voor je geest’ door Wouter de Jong
– De documentaire ‘Embrace’ door Taryn Brumfitt (te zien op Netflix)

In mijn zoektocht ga ik volgende keer dieper in op zelfreflectie, het schoonheidsideaal en hoe vrouwen elkaar kunnen helpen om meer van elkaar en onszelf te houden. Het volgende artikel in deze serie komt online op zaterdag 21 juli aanstaande. 


Tekst & vormgeving: Nina Nijland
Stylist, vormgever, illustrator en tevens oprichter van Mañana Mañana. Inderdaad, dat is een hele mond vol. Lang verhaal kort: maakt graag mooie dingen (in welke vorm dan ook) en is ervan overtuigd dat mensen zichzelf veel te serieus nemen.

No Comments

Post a Comment