5 Tips voor een gemakkelijke start van een vegetarische levensstijl

Iets meer dan een jaar geleden gebeurde het opeens: ik werd vegetariër. Het zat al jaren in mijn hoofd, maar ik wuifde het altijd een beetje weg met ‘Ja, maar dat kan ik niet hoor’. De eerste reactie van mensen om me heen is dan ook vaak: ‘Jeetje, wat knap. Dat lijkt me vreselijk moeilijk’. Nou lieve mensen, ik heb inmiddels een jaar lang geen vlees en geen vis gegeten en hierbij alvast een spoiler: het is een makkie. Worstel jij ookal een tijdje met de gedachte om vegetariër te worden? Dan geef ik je graag vijf gouden tips. 

Laat ik eerst meteen even aftrappen met vertellen dat ik niet ga prediken. Ik ga niet proberen om je over te halen om geen vlees en geen vis meer te eten. Ik ben geen activist. Ik vind het wél belangrijk om bewustheid te creëren en je te motiveren. Maar echt, iedereen moet lekker doen waar ie zelf zin in heeft.

1. INFORMEER JEZELF

Een jaar geleden begon ik me te verdiepen in wat de vlees- en zuivelindustrie met het milieu en onze wereld doen. Waarom toen? Dat weet ik niet eens meer. Waarschijnlijk las ik er iets over en werd ik nieuwsgieriger. Ik had altijd al veel moeite gehad met het dierenleed dat komt kijken bij vleesproductie, maar ik ben opgegroeid in een omgeving waarin we dieren aten. En dan is het lastig om van je gebaande paden af te wijken. Tot ik mezelf meer informatie verschafte en dat dus helemaal niet lastig bleek te zijn.

Ik keek de documentaires Cowspiracy, What The Health, Forks Over Knives, je kent ze wel. Ik las artikelen. Praatte er met mensen over. En toen was ik er zó klaar mee om een industrie te voeden die zó corrupt is, waar zóveel geld in omgaat en de wereld verwoest. De gedachte dat de kinderen van mijn kinderen nooit een oceaan of zee zullen zien waar vissen in zwemmen, als we zo blijven doorvissen als we nu doen, vond ik bijna niet te geloven. Dus toen besloot ik het te proberen: ik stopte met het eten van vlees en vis. Kennis maakt je zelfverzekerd. Het geeft je net dat duwtje. Of nu ja, dat deed het bij mij.

2. ZET DE KNOP OM

Na educatie, volgt het omzetten van de geestelijke knop. Zoals ik al zei, besloot ik dat ik niet wilde bijdragen aan de ontwikkeling van de vleesindustrie, met alle negatieve gevolgen van dien. Ik wéét dat de zuivelindustrie natuurlijk net zo’n grote boosdoener is. Maar dat wordt een volgende stap. Ik zou je ook willen aanraden om te bedenken wat je allemaal wél doet en bijdraagt, in plaats van wat niet.

Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik geen dieren meer wil eten. Het klinkt misschien vreemd, maar als ik door het pas met vleeswaren in de Appie loop denk ik nu: ‘hé, allemaal dooie dieren in plastic bakjes’. Ik was echt een carnivoor, maar kan tegenwoordig simpelweg niet meer genieten van een biefstukje. Sterker nog: ik at een tijdje geleden een vleesvervanger die zó leek op een echte hamburger, dat ik ‘m niet eens wegkreeg. Het is interessant en eigenlijk ook mooi hoe je hoofd werkt. Je kunt die gewenning gewoon uitschakelen en je zult zien dat je helemaal niets mist.

3. ONTHOUD GOED: ER ZIJN HEEL VEEL GOEDE VLEESVERVANGERS

Nou, je las net al over die levensechte hambo: de mogelijkheden op het gebied van vleesvervangers zijn echt heel hard aan het ontwikkelen. Je mist dus niets. Zelfs als je de structuur van kip mist in je pasta, dan is daar een hele lekkere nep versie van. Maar daarnaast wil ik je ook meegegeven om niet steeds op zoek te gaan naar vervangers voor vlees of vis. Zo zijn wij Hollanders bijvoorbeeld snel geneigd om dat stukje kip, of dat pondje gehakt door een pasta te roeren, maar dat is dus helemaal niet nodig. Neem bijvoorbeeld de Italiaanse keuken die schittert door haar eenvoud. Een verse penne Arrabiata bestaat nota bene alleen uit een lekker op smaak gemaakte tomatensaus en penne. Het gaat om de kwaliteit van de ingrediënten en de smaak daarvan.

4. BEDENK WAT JE ALLEMAAL WÉL KAN ETEN, IN PLAATS VAN NIET

Een groot gedeelte van vegetariër zijn draait dus om mindset. Bedenk je daarom wat je allemaal wél kan eten, in plaats van wat je niet meer kunt eten. Zo reageerde iemand ooit op mijn vega leven met: ‘Mijn god, maar dan mag je dus ook geen spekjes meer in boerenkool’. Ten eerste: er zijn in het leven belangrijkere dingen dan boerenkool met spekjes. Echt. En daarnaast: ik mag alles. Als ik zin heb in roti, dan eet ik dat. Maar ik wil het niet meer, dus ik doe het ook niet. In plaats daarvan neem ik de vega roti met tempeh. En die is ook vet lekker. Daarnaast beginnen, vooral in de stad, veel restaurants ook wel in te zien dat geen vegetarische opties op de kaart gewoon ouderwets is. Dus, vega smikkel the day away.

5. PROBEER HET GEWOON EENS

Mocht je nu denken: ja potverdorie, dit spreekt me aan. Probeer het dan gewoon eens. Een maandje bijvoorbeeld. Kijk of het haalbaar voor je is. Wordt wat creatiever in je kookkunsten. Ik ben gezegend met een man die verrukkelijk kan koken. Hij eet wel vlees en vis, maar als we samen thuis eten, eten we vegetarisch. Als ik zelf kook zoek ik altijd naar lekkere vega gerechten op Pinterest. Ontdek bijvoorbeeld eens de wondere wereld van de curry: heel lekker, voedzaam en makkelijk vega te bereiden. Je hebt geen vlees of vis nodig om gezond te kunnen leven. Ben je bang voor ijzer en vitamine B12 tekort? Dat kunt je gewoon bijslikken als je wilt.

Mocht je het gevoel hebben dat je (nog) niet kunt stoppen met het eten van vlees en vis: minderen is ook al goed hè. Als je er maar bewust mee bezig bent. Oh, en tegen iedereen die zegt: ‘Ja, maar als ik stop met vlees eten, maakt dat écht geen verschil op grote schaal hoor’ wil ik zeggen: hou je kop. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En stel jezelf vooral de vraag: waarom zou ik het niet proberen?


Tekst & beeld: Nina Nijland
Stylist, vormgever, illustrator en tevens oprichter van Mañana Mañana. Inderdaad, dat is een hele mond vol. Lang verhaal kort: maakt graag mooie dingen (in welke vorm dan ook) en is ervan overtuigd dat mensen zichzelf veel te serieus nemen.

No Comments

Post a Comment